O filmu-recenze

12. srpna 2011 v 10:53 | Lady S |  ŠMOULOVÉ
Takže jsem si nemohla nevšimnout, jak už začla šmoulová horečka a já pomalu zapadám do davu. Byla jsem zvyklá vyčnívat no, ale co =D

Se zájmem jsem si přečetla recenze prostého lidu a tady je výsledek

•

Jistě, Šmoulové patří do skupiny dětských popkulturních fenoménů toho typu, jako byli postupně Želví ninjové, Pokémoni či Teletubbies, které je oficiálně povoleno nenávidět a troufne si na to kdokoli. (Zatímco říct třeba oprávněně, že filmy s Harry Potterem stojí za zlámanou šmoulu, vyvolává pohoršení.) Proto je tak snadné varovat předtím, že nás zválcuje nová šmoulí vlna a vše se změní, tak jako svého času zpikačizoval internet Pikaču.
  • Scenáristé moc dobře pochopili, že v původním světě šmoulů se dá vydržet jen onu seriálovou půlhodinu (a během více než 400 dílů si šmouly zapamatovat), ale pro celovečerák potřebují jen pár silných šmoulích osobností. Ty navíc nesmějí být povahově jednorozměrné nebo definované jen jedním povoláním, protože jinak nemají schopnost posouvat děj. Což umí taťka Šmoula, Šmoulinka, Nešika, Mrzout, Koumák a… a toho posledního jsem zapomněl. Pamatuju si jen, že má skotský kilt a vrhne se do každé akce. No, a při představě 99 dalších, nevím nevím…
  • Pokud si pamatujete modré postavičky v pozadí jejich vesničky nebo lesa, tak na to zapomeňte! Šmoulové totiž bez problémů utečou Gargamelovi jakousi dírou v časoprostoru a objeví se v expedičním balíčku, který putuje přímo do reklamní agentury na stůl. Po té co se modrých mužíčků chytne s obrovským nadšením Patrik (Neil Patrick Harris) vše dostává nádech poznání šmoulího světa v kombinaci s příspěvky na Wikipedii.
    Většinou bývá pravidlem, že čím větší mediální reklama tím horší je to film a zde to platí bezesporu! To vše se odehraje v bleskurychlém začátku (asi proto, aby se do filmu vešlo více reklam) a snímek se od seznámení s postavami pouze ubírá v propagaci všeho možného od Blu-ray disků, až po obrovskou reklamu na Guitar Hero v doprovodu velmi špatného zpěvu v podání šmoulů.
  • Lidský hrdina Neil Patrick Harris, který opět předstírá, že není gay, ale dokonce nastávající taťka. Ze šmoulů v domácnosti a v práci nemá radost - na rozdíl od manželky, s níž právě cloumají hormony - , ale snaží se jim v rámci možností pomoct proměnit Měsíc tak, aby zmodral. To je, prosím, zápletka. Filmoví analytici si poznamenají, že vyprávění užívá důmyslného systému dvojího deadlinu - tedy toho, že vedle sebe existují dvě linie (pracovní a soukromá), které se musejí vyřešit do určitého data.
  • Nakonec bych chtěl ocenit i 3D formát. V úvodu se ukazuje, že těžko říct, zda bylo dříve vejce, či slepice - záběry, kterak šmoulové letí lesem na holubech, jako by vypadly z Avatara. V průběhu filmu se s hloubkovou perspektivou taky občas pracuje, nejvíce však 3D vynikne v závěrečném souboji, kde Gargamel chytá do energetického výboje ze své kouzelné hůlky šmouly jako do lasa a mává s nimi divákům před obličejem. Jeho gesto jako by říkalo: "Tak, podívejte se pořádně, kvůli tomuhle jste sem přišli a zaplatili vstupné, kvůli těmhle modrejm zmetkům".
  • Síla Šmoulů je asi v tom, že se nebojí sami sebe shodit. Tvůrci si uvědomují, že patetické proslovy o rodině, přátelství, vnitřní síle a o všem, co je důležité, jsou sice nedílnou součástí podobného filmu, ale také jakoby nás před nimi chtěli ochránit a nechávají je vyplout na povrch jen málokdy.
  • Je škoda, že postava Gargamela se v podstatě neustále trapně pitvoří. Je to čaroděj, ze kterého má jít trochu strach, nemá trapně procházet dýmem, kdykoliv ho vidí, močit do kbelíku na led. Za prvé to dětského diváka nepobaví (doufám), za druhé to je zkrátka ubohé. Zlo by mělo působit zle, ne uboze.

Nevypadá to tedy moc nejlíp, ale kdo ví kdo je tenco to recenzoval, prostě to není film podle jeho gusta. Neodradí mě to =)

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.